معرفی انجمن

همه ما فارغ از جایگاه و تخصص‌مان چه معلم و مدیر مدرسه باشیم، چه والدین دانش¬آموز یا حتی دانشجو و پژوهشگر در حوزه تعلیم و تربیت، ایمان داریم که آموزش و پرورش پایگاه اصلی رشد فردی و اجتماعی افراد جامعه و اساس توسعه همه‌جانبه و پایدار است. همچنین پرورش ارزشهای اخلاقی همچون فداکاری، نوع¬دوستی، صلح طلبی، انسانیت و مسؤولیت-پذیری به عملکرد آن وابسته است.

انسان از زمان خلقت با استفاده از نیروی تفکر قادر به حل مسائل و مشکلات خود بوده است. تعالی و پیشرفت دانش و تکنولوژی بشر مدیون انسانهای متفکر و خلاقی است که فراتر از چارچوبهای ذهنی اندیشیده¬اند. این روند رو به رشد از گذشته تا به امروز ادامه داشته و با شتاب به سوی آینده در حرکت است. اما خلاقیت چیست؟ آیا موهبتی ذاتی و مادرزادی است که فقط برخی افراد خوشبخت از آن بهره¬مندند؟ آیا می‌توان آن را پرورش داد؟ جایگاه آن در آموزش و پرورش ما کجاست؟
« خلاقیت یک توانایی فردی است و نتیجه آن کار تازه¬ای است که به عنوان پدیده¬ای جدید، ارزشمند و مفید قلمداد می-شود.» هر چند توانایی تفکر خلاق به طور بالقوه و به صورت ذاتی در همه انسانها به ودیعه گذاشته شده، اما ظهور و بروز آن نیازمند پرورش است. بر اساس پژوهشی که دکتر جورج لند در سال 1968 انجام داد 98% کودکان تا سن پنج سالگی از خلاقیت بسیار بالایی برخوردارند. اما پنج سال بعد در سن 10 سالگی فقط 30% و در 15 سالگی در حدود 12% از کودکان خلاق هستند و متأسفانه در سنین بزرگسالی تنها 2% افراد از خلاقیت بالا بهره‌مندند. این پژوهش نشان می¬دهد که انسان طی سالها و در خلال آموزشهای مختلف غیر‌خلاق بودن را می¬آموزد. به همین دلیل آموزش و تقویت مهارت تفکر به ویژه تفکر خلاق به کودکان ضروری است. موهبت تفکر خلاق را می¬توان نادیده گرفت و از بین برد، یا با انجام فعالیتهایی مفید که امکان بیشتری برای بروز خلاقیت به وجود می¬آورند و با تمرین مداوم، آن را پرورش داد و شکوفا کرد.
در میان عناصر و عوامل متعدد مؤثر در آموزش بی¬شک معلم یکی از اساسی¬ترین مؤلفه¬های تعلیم و تربیت است. آگاهی و دانش معلمان به عنوان راهنما و هدایت¬کننده¬ی فرآیند آموزش از اهمیت خاصی برخوردار است. ما معتقدیم نقش معلم در فرآیند آموزش، نقشی فراتر از منتقل کننده مفاهیم و مطالب علمی به دانش آموزان می باشد. تعامل مستمر و چهره به چهره معلم با دانش¬آموز به عنوان عنصر اصلی فرآیند آموزش، او را در موقعیت منحصر به فردی نسبت به سایر ارکان نظام آموزشی قرار می دهد. از همین روست که در شرایط آرمانی معلم در کلاس درس بیشتر نقش یک تسهیلگر صاحب اندیشه را داراست. او در این فرآیند باید علاوه بر ارائه مطالب و مفاهیم علمی، انگیزه و اشتیاق دانش¬آموزان را برای دانستن و یادگیری افزایش دهد. علاوه بر این کلاس درس را به مکانی مناسب برای تقویت شایستگی هایی چون خلاقیت، تفکر منطقی، کارگروهی، جستجوگری، پشتکار، توانایی حل مسأله و سایر مهارتها و شایستگی های مورد نیاز در زندگی آینده دانش¬آموزان تبدیل نماید.
با توجه به اصول مطرح شده در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش (فصل پنجم – اهداف کلان) و تأکید برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران بر نقش مرجعیت معلمان (بند 4-3 از اصول ناظر بر برنامه های درسی و تربیتی) در تحقق مأموریتهای نظام تعلیم و تربیت و به منظور پرورش دانش آموزانی توانمند، خلاق، نوآور، دارای روحیه جستجوگری، کار جمعی و کارآفرینی و تداوم چنین رویکردی در فرآیند آموزش و پرورش جمعی از معلمان، مدیران و فعالان عرصه آموزش و پرورش مصمم به تأسیس سازمان مردم نهاد ” انجمن معلمان خلاق” شدند.
مؤسسان این انجمن با پشتوانه چندین سال تلاش و تجربه در حوزه تعلیم و تربیت به ویژه آموزش خلاق با محوریت مدرسه خلاق، خلاء فضایی برای حضور و مشارکت معلمان علاقمند را درک کرده و برآن شدند تا با تأسیس این انجمن و بهره مندی از توانمندی متخصصان علاقه مند بستر مناسبی برای تبادل تجربیات و توسعه دانش معلمان در خصوص آموزش و پرورش خلاقانه کودکان و نوجوانان ایجاد نمایند.
انجمن معلمان خلاق در دی ماه سال ۱۳۹۵ پس از کسب مجوز فعالیت از وزارت کشور جمهوری اسلامی فعالیت خود را آغاز کرده است. به همین منظور از همه معلمان، مدیران مدارس، اساتید، محققان، دانشجویان، فعالان و علاقه¬مندان به حوزه آموزش و پرورش دعوت می¬¬شود تا با عضویت در این انجمن و تلاش برای تحقق اهداف تدوین شده، زمینه¬ای مناسب برای ارتقاء دانش و آگاهی و دستیابی به چشم انداز و اهداف تعیین شده در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران فراهم آورند.

مأموریت

انجمن معلمان خلاق مأموریت خود را رشد و توسعه خلاقیت کودکان با بهره مندی از گنجینه دانش و تجربه خبرگان و فعالان این حوزه درراستای دستیابی به توسعه پایدار کشور می داند. انجمن با توسعه فردی و رعایت حرفه ای گری، مسؤولیت اجتماعی خود را با نشر دستاوردها و گسترش شبکه نقش آفرینان برای تربیت نسلی توانمند، تحول آفرین، کارآمد و اخلاق مدار ایفا می کند.

چشم انداز

انجمن معلمان خلاق مرجع بین المللی توسعه خلاقیت کودک

ذی‌نفعان کلیدی

کودکان، معلمان و مربیان، خانواده­ ها، سیاستگذاران، دانشجویان و علاقه­ مندان

اهداف انجمن

اعضای انجمن معلمان خلاق  تمرکز و تلاشهای خود را بر تحقق اهداف ذیل معطوف نموده‌اند؛

  • توانمندسازی معلمان
  • شبکه سازی برای تبادل تجربیات معلمان با محوریت فعالیتهای آموزشی، پژوهشی و پرورشی خلاقانه در سطح ملی، منطقه­ای، جهانی
  • ارتقا­ی سطح نگرش، دانش و مهارت معلمان در زمینه طراحی، پیاده­سازی و ارزیابی روشهای نوین و خلاقانه آموزش کودکان و نوجوانان در مدارس
  • دستیابی به جایگاه عالی اعتبارسنجی و اعتباردهی مدرسه خلاق
  • تلاش برای توسعه مدرسه خلاق به مثابه یک سازمان یادگیرنده.
  • کمک به اصلاح و بهبود سیاستهای حمایتی از خلاقیت کودکان
  • توسعه و ترویج فرهنگ پشتیبان خلاقیت
  • کمک به ایجاد تعامل منطقی و مؤثر میان ذینفعان کلیدی
  • ایجاد بستری مناسب به منظور انجام همکاری­های مشترک میان معلمان و علاقه­مندان برای دستیابی به مدرسه خلاق به عنوان الگوی مدرسه آینده­ساز
  • ارائه الگوهای بومی و ایجاد انگیزه برای انجام تغییرات سازنده در محیط کلاس درس و مدرسه (شامل فضای فیزیکی، عاطفی و اجتماعی )، شیوه تدریس، ارزیابی و اداره مدرسه

برنامه‌های انجمن

انجمن در تلاش است تا اهداف خود را از طریق برنامه‌های مختلف ذیل تأمین نماید.

  • برگزاری جلسات دوره­ای با هدف تبادل تجربیات علمی و عملی معلمان
  • برگزاری همایشها و جلسات سخنرانی با حضور اساتید و صاحب نظران
  • برگزاری کارگاه­ها و دوره­های آموزشی با محوریت پرورش خلاقیت
  • طراحی ، حمایت و انجام مطالعات پایه و کاربردی در زمینه مدرسه خلاق
  • تهیه منابع آموزشی و پژوهشی به‌روز در قالب آثار تألیفی و ترجمه متون تخصصی مرتبط
  • تهیه نشریه با موضوع آموزش خلاق