اولین نشست انجمن معلمان خلاق در روز نهم مردادماه ۱۳۹۶ در سالن آمفی تئاتر مرکز رشد استعدادهای درخشان دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزارشد. در ابتدای این نشست که با هدف آشنایی جمعی از مدیران مدارس استان تهران با انجمن و اهداف آن و تبادل تجربه تشکیل شده بود، دکتر سالار ارزیده مدیر عامل انجمن معلمان خلاق توضیحاتی درباره سابقه شکل‌گیری انجمن،‌ اهداف و برنامه‌های آینده آن ارائه دادند. همچنین چالشهای حل مسأله نوآورانه در محیط‌های آموزشی و شرایط شرکت در آن با هدف ایده‌یابی و پیدا کردن راه حل مناسب برای مسائل و مشکلات آموزشی مدارس به عنوان یکی از برنامه‌های آینده انجمن معرفی شد.

در ادامه خانم دکتر کتایون سپهری از اعضای هیأت مؤسس انجمن در مورد خلاقیت و ارتباط آن با کارآفرینی و نقش مدارس و نظام آموزشی در تقویت خلاقیت و روحیه کارآفرینی در دانش‌آموزان صحبت کردند. دومین میهمان این نشست آقای بهرام مهدوی مدیر مجتمع آموزشی استثنایی ساریخانی ویژه دانش‌آموزان استثنایی و کم توان ذهنی بودند. ایشان ضمن تشریح شرایط مدرسه و دانش‌آموزان از تجربه موفق خود در تأسیس گلخانه آموزشی در مدرسه و آموزش مهارت پرورش گل ها و گیاهان آپارتمانی به دانش‌آموزان کم توان در مقطع دبیرستان و فروش بخشی از محصولات این گلخانه و  همچنین علاقه‌ و اشتیاق دانش‌آموزان به یادگیری و پیشرفت در این زمینه گفتند. در آخرین سخنرانی در بخش نخست این نشست خانم مرادی رییس هیأت مدیره انجمن و مدیر دبستان دخترانه شهید افشاریان تجربه سالیان گذشته خود و همکاری با تیم توسعه خلاقیت جورنو در طرح مدرسه خلاق در دبستان دخترانه جواد الائمه(ع) در منطقه ۱۹ آموزش و پرورش را با حاضرین به اشتراک گذاشت. طرح مدرسه خلاق پروژه‌ای چند وجهی در خصوص آموزش و مداخله در ارکان مختلف مدرسه جهت تقویت و افزایش خلاقیت دانش‌آموزان است. در این طرح علاوه بر ۱۲ جلسه آموزشی با موضوع خلاقیت، تکنیک های خلاقیت و روشهای تدریس خلاقیت پرور برای معلمان و کادر مدرسه، جلساتی برای آشنایی والدین با تفکر خلاق و ضرورت تقویت آن در کودکان برگزار شد. همچنین پنجشنبه‌های خلاق با دانش‌آموزان و انجام بازی‌های آموزشی و خلاقانه نیز بخشی از این طرح بود.

بخش دوم نشست با کارگاه آموزشی کوتاهی با موضوع حل مسأله خلاقانه و ایده‌یابی ادامه یافت. در این بخش آقای دکتر ارزیده در خصوص مراحل و ابعاد مختلف فرآیند حل مسأله نوآورانه (خلاقانه) و نقش ایده‌پردازی به عنوان نقطه افتراق این مدل با مدلهای حل مسأله کلاسیک و منطقی توضیحاتی را به حاضران در جلسه ارايه داده،  سپس شرکت کنندگان به صورت گروهی این فرآیند را برای یک مسأله پیشنهادی انجام دادند. و سپس با تکنیک درهم شکستن مفروضات برای یافتن راه حل‌های خلاقانه ایده‌پردازی کردند.

ارسال ديدگاه

لطفا نام خود را وارد كنيد! لطفا آدرس ايميل را صحيح وارد كنيد! لطفا پيام را وارد كنيد!